Ausstellungsbesprechungen

Schätze des Glaubens. Meisterwerke aus dem Dom-Museum Hildesheim und dem Kunstgewerbemuseum Berlin zu Gast im Bode-Museum Berlin, bis 30. September 2012

Hauptwerke aus dem Welfenschatz, dem Hildesheimer Domschatz, bedeutende Zimelien aus der Staatsbibliothek zu Berlin und ausgewählte Werke der Skulpturensammlung im Bode-Museum bilden die Highlights der Ausstellung zur mittelalterlichen Kirchenkunst. Was fehlt, sind erklärende Texte für den Besucher. Jitske Jasperse hat sich Ausstellung und Katalog für PKG vorgenommen.

It is a pleasant coincidence that the Dom-Museum Hildesheim and the Kunstgewerbemuseum Berlin are under construction at the same time. This created an opportunity for the combined display of two highly prized collections of medieval art in a two-year exhibition at the Bodemuseum in Berlin entitled »Schätze des Glaubens«. The exhibition showcases about fifty-five medieval objects dating from late antiquity to the early sixteenth century. These masterpieces are complemented with objects from other museums in Berlin.

According to deputy director and curator of the Kunstgewerbemuseum Lothar Lambacher the works of art in »Schätze des Glaubens« are specifically chosen for their artistic quality. While this seems a valid choice, the result is a presentation wherein the medieval context of objects has been lost. Although the function (use) of objects, reasons for commissioning and motives for donating them are not easily determined, some of the objects deserved an attempt to be put in their historical, political or religious context. This is essential, because as Lambacher states »the presentation of works of art is crucial if one wants visitors to see beyond the aesthetics and splendor of objects and make them acquainted with the historical, religious and intellectual contexts«. In the Bodemuseum the visitor gets lost in a beautifully executed »Wunderkammer« where he can marvel and sigh, but where he has a hard time understanding why medieval objects are executed in a specific way. Fortunately the exhibition catalogue fills this gap.

The catalogue is well designed, contains beautiful large images of the objects on display and elucidating pictures in the introductory essays by Michael Brandt, director of the Dom-Museum Hildesheim, and Lothar Lambacher. Lambacher focuses on the museum’s foundation in 1867 and the way the medieval collection was accumulated throughout the years, including the important acquisition of the so-called »Guelph Treasure« in 1935. Lambacher also discusses the changing museological and curatorial approaches to the collection. Michael Brandt explains that the history of the Hildesheim Dom treasure is quite an extraordinary one, because it consists of a genuine »thesaurus ecclesiae« with its origin in the ninth century. Over the decades the Dom’s treasure was supplemented with commissions and donations by subsequent bishops of Hildesheim. From the eighteenth century on the medieval treasures of the Dom were regarded as admirable antiquities, resulting in a museological presentation in 1884. The essays are followed by the catalogue descriptions of seventy-one objects, including the thirteenth-century Hildesheim baptismal that is placed in the »Gröningen room« of the Bodemuseum. Current scholarly debates are not fully included in their entries since the catalogue is aimed at the general public, and instead the emphasis is on function, iconography, and inscriptions.

To conclude, while »Schätze des Glaubens« displays magnificent objects, the public should be offered more in order to understand medieval art. Therefore we should think not only about the responsibilities of museums and their curators, but also about the involvement of other medievalists. Whether the Domschatz in Hildesheim and the Kunstgewerbemuseum in Berlin will be able to go beyond the aesthetics and splendor of objects is something that will be revealed in the future.

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Zusammenfassung
Es ist ein angenehmer Zufall, dass das Dommuseum Hildesheim und das Kunstgewerbemuseum Berlin gleichzeitig renoviert werden. Man nutzte die Gelegenheit dafür, um ihre berühmten mittelalterlichen Sammlungen im Bodemuseum Berlin zusammen auszustellen. Die Ausstellung »Schätze des Glaubens« präsentiert ungefähr fünfundfünfzig Objekte von der Spätantike bis zum frühen Sechzehnten Jahrhundert, ausgewählt nach ihren künstlerischen Qualitäten. Leider bedeutet dies, dass ihr mittelalterlicher Kontext gröβtenteils ignoriert wurde. Es ist als Laie nicht leicht die Funktion (den Gebrauch) der Objekte, die Gründe für den Auftrag und das Motiv der Stiftungen zu ermitteln. Die Kuratoren der Ausstellung hätten dies mit Texten am Objekt bei einigen der ausgestellten Kunstwerken unterstützen sollen. Erfreulicherweise bietet der schöne Katalog Auskunft. Michael Brandt und Lothar Lambacher schrieben Aufsätze über die Geschichte beider Sammlungen. Danach folgen einundsiebzig Objektbeschreibungen mit Informationen zu Funktion, Ikonografie und Inschriften der Gegenstände. »Schätze des Glaubens« präsentiert ohne Zweifel Meisterwerke, aber das Publikum braucht mehr, um das Mittelalter fassen zu können. Wir sollten darum nicht nur über die Aufgabe des Museums und der Kuratoren nachdenken, sondern auch über die Zusammenarbeit mit Mediävisten.